La Casa de les Punxes de Josep Puig i Cadafalch, un dels edificis modernistes de Barcelona més singulars i que ocupa tota una illa de l’Eixample, al costat de la Diagonal, no ha obert les portes al públic des del mes de març, quan tots els centres culturals i museus de Barcelona van tancar per evitar l’avanç de la pandèmia. I no ho farà, “de moment”, segons van explicar ahir dimarts fonts de Texna, l’empresa immobiliària propietària d’aquest edifici des que el va comprar el 2010 i que el va obrir al públic l’agost del 2016 amb la finalitat de poder difondre aquesta obra i la figura del seu arquitecte.
La versió de l’empresa contrasta amb la dels treballadors d’aquest centre, que asseguren que el passat 22 d’octubre es va comunicar a tota la plantilla el tancament definitiu del centre als visitants després de més de cinc anys d’obertura.
“Estem en pandèmia i la nostra visita es feia basant-se en les audioguies, que ara estan prohibides per les mesures sanitàries i, per tant, no podem fer-les. I tampoc podem obrir el bar cafè que hi ha a la part baixa de l’edifici”, es limiten a dir aquestes mateixes fonts de l’empresa, que va invertir 25 milions en la compra de l’immoble ara fa deu anys i tres milions més per poder-lo posar a punt i obrir-lo a les visites. Segons aquestes mateixes fonts empresarials, als treballadors de la Casa de les Punxes se’ls ha aplicat un ERTO, i hi segueixen treballant “dos o tres”.
Josep Puig i Cadafalch es va gastar gairebé tot el pressupost per construir l’exterior, entre el 1903 i el 1906, de la Casa Terradas, un castell neomedieval conegut popularment com la Casa dels Punxes. I ho va fer decorant la façana amb relleus, mosaics, vidrieres, ferros i ceràmiques. Però a l’interior no hi va dedicar els mateixos esforços, potser pel caràcter piadós de les seves propietàries, les tres germanes Terradas, lluny de l’ostentació pròpia de la burgesia barcelonina de llavors. Però això va marcar el caràcter auster dels interiors i, ara, la dificultat per atreure uns visitants que tenen a la mateixa ciutat exemples desbordants d’arquitectura interior modernista.
Per això, Texna, per mediació de la tecnologia va crear una visita immersiva en la qual es barrejava realitat virtual i 3D “seguint les expressions culturals i d’entreteniment d’avui dia”, segons van defensar el dia de la seva obertura Montse Jiménez, directora comercial de Casa de les Punxes, i Eduald Tomasa, de Grup Transversal, responsable de la museografia.
Els visitants feien un recorregut pel pis noble de l’habitatge, de 500 metres quadrats, acompanyat d’un curtmetratge en 3D filmat a Cardona en el qual s’explicava la llegenda del drac i la llegenda que tant identifica Catalunya. “Una cosa que no s’explica en cap altre lloc de la ciutat”, va insistir Tomasa.
L’obertura volia aconseguir part del pastís que representaven els milers de visitants que rebia la ciutat cada any a la recerca de patrimoni i que feien el camí del passeig de Gràcia a la Sagrada Família, tal com van explicar els responsables d’aquest nou espai.
En la seva obertura es van marcar l’objectiu de poder atreure el primer any 100.000 persones. Les visites tenien un preu de 12,50 euros —visites narrades amb l’audioguia— i 20 euros si era amb guia i la possibilitat d’accedir a llocs més privats de la casa, com les sis torrasses, icones de l’edifici, on s’explica la història de la casa, de l’obra de Puig i Cadafalch i el modernisme barceloní.
Però al final, la principal font d’ingressos eren el bar i la cafeteria situats als baixos de l’edifici, que ara, sense visitants i amb el tancament que va decretar la Generalitat de tota la restauració, ha precipitat el tancament definitiu de la Casa de les Punxes.
Source link